Dus voor mij speelt de kwestie niet, maar voor veel van mijn
klanten wel: kan ik mijn auto op de zaak zetten?
En ja, dat kan. Drie tips voor weinigrijders en
kilometervreters.
Nieuwkoop is duurkoop, neem liever een youngtimer
Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Een oud barrel dus, maar dat klinkt niet zo representatief, vandaar het woord "youngtimer". Met een youngtimer heb je alle voordelen van een zakelijke auto: de kosten mag je aftrekken van je winst, allemaal. Dus reparatie, benzine, tol, parkeergeld, de wasstraat en de wegenbelasting. Tegelijkertijd hoef je maar een klein bedrag op te tellen bij je winst. Door een youngtimer te rijden kun je als ondernemer heel wat geld besparen.
Tip: koop wel een auto waarvan de onderhoudshistorie bekend is en ga in zee met een betrouwbaar bedrijf. Dan ben je verzekerd van een prima auto zonder buitensporige kosten voor reparatie en onderhoud.
Let wel: ik adviseer dit alleen als je niet heel veel rijdt. Oude auto's zijn financieel aantrekkelijk, maar gebruiken meer brandstof en het milieu is natuurlijk een belangrijk aspect bij je keuze.
Koop ook geen diesel van 15 jaar of ouder! Dan heb je een probleem met de milieuzones in bijna iedere stad.
Veel kilometers? Rij elektrisch!
Fiscaal gezien is een elektrische auto heel voordelig. Je betaalt, tot 2025 in ieder geval, geen motorrijtuigenbelasting, en evenmin bpm (de belasting die je betaalt bij aanschaf).
Als je een elektrische auto van de zaak rijdt is de bijtelling in 2020 8% en daarna gaat de bijtelling jaarlijks met 4% omhoog. Althans voor auto's die niet duurder zijn dan € 45.000 (€ 50.000 in 2019). Voor zover ze duurder zijn is de bijtelling 22%.
Dit betekent overigens niet dat je 22% belasting betaalt over de nieuwwaarde van de auto, maar dat 22% van de waarde wordt bijgeteld. Afhankelijk van je inkomen wordt daar een tarief over berekend.
En daarbij: de bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke kosten.
Btw op autokosten
Dus een heel grove indeling voor de inkomstenbelasting: een nieuwe auto zet je op de zaak, een auto van een paar jaar oud niet, een youngtimer van 15 jaar en ouder weer wel.
Dat wil nog niets zeggen over de omzetbelasting, daarvoor gelden andere regels. Stel: je koopt een vijf jaar oude auto; je zet die voor de inkomstenbelasting niet op de zaak zet, dat is immers vanwege de bijtelling niet voordelig. Maar voor de btw wordt het wél een zakelijke auto. Het grote voordeel is dat je de btw bij aanschaf terugkrijgt, waardoor de aankoopkosten lager uitvallen. Wel draag je jaarlijks een percentage van de nieuwwaarde aan btw af, waardoor uiteindelijk het voordeel gladgestreken wordt. In eerste instantie heb je dan toch een mooi liquiditeitsvoordeel.